Deprecated: Required parameter $force follows optional parameter $file in /customers/1/6/b/krigsseileren.com/httpd.www/wp-content/plugins/google-document-embedder/functions.php on line 100 Dagbok 2. styrmann/radiotelegrafist Ingolf Sexe – Krigsseileren.com

Dagbok 2. styrmann/radiotelegrafist Ingolf Sexe

sDagbok1940-1945 av 2. styrmann/radiotelegrafist Ingolf Ssexe(f.1909-d.1988) , Haugesund

CASABLANCA 1940

M/S “Nyhorn” ankom Casablanca i Fransk Marokko 30. juni 1940 med stykkgods fra New York via Lisbon.(Jf. Krigsseileren, internering og flukt fra nord Afrika) Last bestemt for Marseille, Tunis og Algier blev efter Nortraships ordre utlosset i Casablanca.
Efter skibet var utlosset blev det tilbakeholdt av de franske myndigheter som helt var under tysk og italiensk kontroll.
Aftenen 10. sept. 1940 blev “Nyhorn” sammen med endel andre allierte skibe tatt i fransk konvoi og ført op til Port Lyautey hvor vi ankom dagen efter den 11.sept. Skibene blev forsvarlig fortøiet langs elvebredden ca. 4 n. mil op fra kysten.

Port Lyautey 1940 – 1941

Av norske skib var foruten M/S “Nyhorn”, M/S “Gran” av Bergen, M/S “Batavia”, S/S “Kari”, “Oria” og S/S “Vigør” fra Oslo. De danske skib var S/S “Hebe”, “Birgit”, “Hilde”, “Storaa” og “S/S “Belgien”. Dessuten et hollandsk S/S “Export”, og et engelsk.
Alle skibene blev internert for krigens varighet. Alle livbåter, motorbåter, lettbåter og prammer fra samtlige skib blev av Police Navigation ført op til Port Lyautey og lagt op på land for å forhindre rømningsforsøk.

1941

I juni måned blev vårt første rømningsforsøk foretatt i en livbåt som M/S “Batavia” fikk beholde som kjølevannsbasseng for motoren. Foruten 1. Styrmann derombord W. Andresen var også 2. Styrm. Helge Gundersen og 5 av mannskapet. 1. styrm. Tønseth fra “Gran” og 4. maskinisten 1. styrm. Møller fra “Birgit”, 1. styrm. Michelsen fra “Storaa”. Stuert A. Jørgensen fra “Hilde” og mig. I det vi i 12-tiden om natten skulde passere Media Festning blev der åpnet geværild mot oss fra festningen. Lyskastere ca. 20-25 mariners med offiserer bevæpnet med maskingeværer og automatpistoler tvang oss til å lande. Flere skudd var da avfyrt rett mot oss, rart at ingen av oss blev truffet. Vi blev satt fast for natten i 2 små hull av nogen celler overfyllt av moskitos som holdt på å spise oss opp. Neste morgen kl. 9 måtte vi marsjere fra Media, 7 kilometer inn til byen i brennende sol. Dommen blev avsagt samme dag,
15 dagers fengsel. Da fengslene var overfylt fikk vi som var offiserer ordre om å ta vår arrest ombord, mens mannskapene fra “Batavia” blev satt inn i araberfengslet.

Den 15. september 1941 begynte elektr. Olaf Ballestad, assisten William Høibo, 2 nen maskinist Alf Skogland og jeg å bygge oss båt nede i 1. rummet ombord i “Nyhorn”. Den blev 16 fot lang og trukket med grøn impregnert seilduk som jeg fikk ombord i “Storaa”.
Torsdag 18. sept. var båten med utstyr ferdig og med mannskapets hjelp fikk vi hevet den opp på dekk og låret den i vannet. Vi stod da klar til å gå om natten, men det var så lyst at vi måtte utsette det og senke båten på bunn med gammelt jern. Neste aften fikk vi efter meget arbeide båten op igjen og alt gjort klar til avgang. I båten hadde vi mast & seil, årer, kompass, brød og vanntank, hver vår livbelte og 1 liten sekk eller kuffert med de viktigste private eiendeler.

20. sept. 1941, Lørdag morgen kl 0300 forlot vi 4 “Nyhorn” i vår lille farkost.(LNK Sjøfolk i krig, kap. Nord Afrika og middelhavet, Flukt fra internerte skip)
Himmelen var mørk, overskyet, og strømmen var akkurat begynt å gå utover. 2 mann rodde, ganske stille, mens strømmen drev oss nordover. Vi var nokså spent på om vaktene på festningen ville oppdage oss. En stor sandbanke fra elvens nordre bredd tvang oss å gå kloss i landet ca. 400 meter ovenfor festningen. Denne sandbanke rundet vi for tidlig og strømmen satt rett inn på pynten av den. Jeg hoppet i elven fikk båten løs og førte den rundt sandbanken og mot den andre bredd ovenfor festningen. Bare strømmen, 3-4 mil, tok oss da nedover mens jeg styrte. Kl 0530 passerte vi Mediha Festning, stille som mus gled vi forbi kloss under landet på motsatt side. Alt gikk godt, de tapre franske kystforsvarere hadde sig en morgenlur. Kl. 0600 var vi godt klar Moloen og rodde rett ut til havs retv. N 67 W. Det var da begynt så smått å lysne. Vi rodde alt vi kunde til kl. 1100. Da så vi landet som en smal stripe. Mast og seil kom opp og for en lett WSW bris seilte vi videre utover med ca. 4-5 n. mils fart. Båten var meget rank og seilet for stort så vi måtte være meget forsiktige for ikke å gå rundt. Sjøen var vestlig styrke 3, dønningen lang, sydlig. Kl. 1600 så vi en mistenkelig tråler i Nord og vi forandret kursen sydover og hjalp til med årene. Tråleren kunne godt være fransk vaktskib eller spansk med fransk vaktmannskap. Kl. 2000 forsvant den og vi la kursen om NW.over. Kl. 2200 døde vinden helt vekk og mistenkelige uværskyer trakk op i vest. Jeg ordret mast og seil lagt ned og gummiklær tatt på, vi kunde vente oss litt av hvert av de ravnsvarte skyer som vokste hurtig op i vest. Kl. 2300 hadde vi det over oss. Et av de kraftigste regnvær jeg har oplevet. Mørkt som i en grav. Og så begynte lyn og torden. Plutselig så lyst at det skar i øinene, helt blendet og flimring for øinene flere minutter efter lynet var ferdig. Så tordenskrall som fikk luften til å dirre og holdt på å slå inn våre tromme- hinner. Vi lå og satt nede i båten stille som mus, og tenkte, tenkte på ingen verdens ting. Slik satt vi ca. 1 1/2 time til uværet plutselig forsvant igjen. Nærmere 1 fot regnvann hadde vi fått inn i båten som vi øste ut.

Tirsdag 23/9 – kl. 0100, lett vestlig bris, nogen W. sjø heiste vi igjen seilet og lot det gå retv. NNO. Jeg regnet med å være ca. 40 mil ut fra kysten og ca. 10 mil syd av den Spansk-Fransk Marokanske grense. Det gikk bra nordover ca.
4 mils fart. En masse hai fulgte oss hele tiden kloss i båten og nu om natten lyste de nokså “hyggelig” opp i morilden. Seilet var blitt vått av regnet og gjorde båten ytterligere rank. Skogland satt akter å styrte, jeg kontrollerte kompasset, Høibo og Ballestad satt på hver sin tofte. Kl. 0130 gikk seilet plutselig over stag og like plutselig lå vi alle sammen i vannet. Båten kantret. En ganske uhyggelig situasjon. Sjøen føltes iskall og bekmørkt. Kufferter, sjøsekker, årer, livbelter og klær lå å fløt omkring oss mens vi klamret oss fast til dette nøtteskall av en seilduksbåt. Store gummistøvler, gummibukse og jakke fikk jeg vrengt av meg. Det holdt på å trekke mig “hjem”. Uniformsjakken og luen likedan. La dem på neste bølgetopp – værsågod den som har bruk for dem.
Vi fikk kappet mastestagene og trukket ut masten, og alle mann på den ene side fikk vi tørnet båten rundt. Vann og brødtanken, tomme kompasskassen og en pøs som tilfeldig hadde hengt sig fast under en av toftene var alt som var igjen inni båten.
Efter at vann og brødtanken var tømt proppet igjen blev de kilet fast under toftene for å tjene som luftanker, livbeltene likeså. Og så begynte det håpløse arbeidet å lense båten som av og til forsvant under bølgene. Skogland og Høibo som var lettest av vekt stod inni båten og lenset av alle krefter med pøsen og kompasskassen. Ballestad og mig lå utenfor på hver vår side på skrevs over årene og masten og virket også som oppdriftsmiddel på båten. Så snart vi syntes vannet inni båten blev lavere enn utenfor kom en ny bølge og jevnet alt ut igjen. Mørke svarte natten, 40 mil ute i Atlanterhavet, ikke et lys – håpet begynte å dale. Vi var utkjørt efter ikke ha sovet de to foregående netter i arbeidet med båten, spenning og hard roing hele dagen. Ballestad og mig som lå utenfor begynte å bli stive i kroppen, trett og likesæl. De to andre inne i båten øste som to lensepumper. Som et Guds Under begynte vannet å minke inni båten, og straks stod vår livsflamme i lys lue. Da båten var halvlenset blev Ballestad trukket ombord, han var mest medtatt. Da båten var lens var det min tur, over rekken og ned i båten som en sild. Da var klokken blitt 0300. Vi pikket opp årene og lot masten med seil gå. Alle våre private eiendeler og papirer i sekker og kufferter var forlengst seilet sin egen vei. Vi rodde rundt omkring for muligens å finne noget igjen i mørket, men uten resultat. Mitt norske og marokanske pass, Styrmannscertifikat, radiocertifikat, beviset fra skipperskoleeksamen, Vidnesbyrd fra Middelskoleeksamen, fotografi albummet, Lærebok i Navigasjon, Navigasjonstabellene, alle mine andre papirer var plutselig en saga blott. Livet var reddet og så har det andre intet å si.

Ballestad og mig som nesten var stivfrosne tok fatt på årene. Vi hadde intet kompass, men jeg fikk temmelig snart øie på Polarstjernen i en skyrevne og da satte vi kursen rett inn mot land. Kl. 0400 fikk vi plutselig se et lys i ost straks efter kom en damptråler for full fart og passerte oss et par hundre meter fra oss. Alt hva vi ropte og skrek nyttet det ikke. Den hørte oss ikke.
Vi fortsatte vår kurs innover mot land og rodde på spreng. Båten var meget lett så vi gjorde god fart.

Klokken 0500 fikk vi se enda et lys i ost som jo var i vår kurs. Vi rodde alt vi orket i 2 timer uten å tape et åretak, og da var vi fremme. Vi spurte skipperen om hvor han skulde hen, og da han svarte til Malaga i Spania og tilbød oss å bli med var der 4 våte stakkarer som følte seg lykkelige. Vi blev hjulpet ombord og vår lille båt tatt med på slep. Det var en herlig følelse å føle et solid dekk under benene igjen. Skibet var en spansk tråler “SAN PELAYO” av VIGO.
Skipperen, D. Juan var en koselig mann i 60 årsalderen. Da vi kom ombord kl. 0700 om morgenen fortalte han at posisjonen var 30 n. mil vest av kysten og 7 n. mil syd av Spansk Marokko grensen. Omtrent samme bestikk som mitt.
Det var deilig å få av sig de våte klærne. Jeg fikk låne den største kjeledressen som var ombord, kaffe og en cigarett og så på hodet i en køie.

I løpet av dagen tok man opp to tråler med fisk, skibet var lastet og så gikk det for full fart mot Gibraltar.
Onsdag 24. sept. 1941 klokken 0900 ankom vi Gibraltar. Skipperen gikk helt inn til “The Rock” med oss hvor vi gikk ombord i et engelsk vaktskib som tok oss inn. Vi blev godt mottatt av både Autoritetene og Det Norske Konsulat hvor Mr. Fred White var den drivende og gode ånd ovenfor oss nordmenn.

Gibraltar 1941.

Torsdag, 25. sept., mønstret som 1. styrmann ombord i engelsk tanker, “San Zeferino” av London 11.000 tonn. Torsdag, 29. januar 1942 “San Zeferino” avgikk Gibraltar for Freetown. Kapt. Willie Andresen. 1. Styrm. Sexe, 2. Styrm. Kjell Lamberg, 3. Styrm. Arne Brekke København.

Freetown 1942.

Søndag, 8. Februar ankom Freetown. Skibet overtatt av Shell Co. sine folk. (Jf. Krigsseileren)
Fredag, 27. Februar forlot “San Zeferino” og gikk ombord i det hollandske passasjerskib på 20.000 tonn. M/S “Marnix Van
St. Aldegonde”. Et flott skib. Forlot Freetown samme dag bestemt for England. 1. Kl. pen lugar og deilig mat. En fin og rolig tur. Ankom Greenock 12. mars og ankret op for natten. Gikk neste morgen opp til Glasgow.

London, Mars 1942.

Reiste fra Glasgow 13. mars Kl. 2100. med tog til London.
8 mann i følge fulgt av 2 civile politimenn. Ankom London 14.3 Kl. 0830. Simpel reise, satt oppe hele natten. Blev fra Houston jernbanestsj. kjørt direkte ut til Victoria Royal Patriotic School, et tvunget oppholdssted med mange forhør til papirene var i orden. Slapp ut derfra 18 Mars kl. 1730. Blev da kjørt ned til Det Norske forsvarskontor og derfra til Shaftesbury Hotel. 31/3 kl.1005 reiste fra London ankom Edinburgh samme aften kl. 2010. Onkel Niels ingensteds å finne, tok inn på Mrs.Millens private hotel for natten.

Edinburgh.

Traff onkel Niels neste dag og hadde en hyggelig tid sammen med de andre marineofficerene og Niels` kusine fru Maien Sandeman. Var sammen med henne og så Edinburgh Castle.
Fredag 3/4 kl. 2200 reiste fra Edinburgh med toget. Onkel Niels fulgte på stasjonen. Ankom London lørdag 4/4 kl.0815 og tok inn på Shaftesbury Hotel igjen. Var sammen med Willie og Max igjen og hadde en hyggelig aften.

Liverpool.

19. Mai (bryllupsdagen) reiste Willie og jeg til Liverpool, hvor vi var invitert til Kapt. Sheelsø som var bestyrer for det Norske sjømannshjem. Hadde en meget hyggelig tid sammen med Herr og Fru Sheelsø Willies bror og frue. Lørdag 23. Mai reiste fra Liverpool kl.0815 og var tilbake i London kl. 1315.

Dumbarton Scotland.

Søndag 7.juni 9 aften reiste fra London Euston, for å begynne på Marinens skyteskole i Dumbarton hvor jeg sammen med 5 andre styrmenn ankom mandag 8. juni kl. 8 morgen. De andre var Aske, Bie, Holtung, Wessel-Berg og Robertsen. 26. juli var ferdig med skytterkurset og reiste Søndag 26.juli om aftenen til London, for å begynne som inspeksjons officer i DEMS,
2 Newell Street.

4. september reiste opp til Dumbarton for konferanse. Var tilbake i London 7. september.

Mandag 19. Oktober reiste til Dumbarton for konferanse. Tilbake i London Torsdag morgen 22. Oktober.

Lørdag 30. Oktober 1942 kl. 10.00 forlot London og reiste til Dumbarton efter ordre.

Søndag 31. Oktober Kong Haakon spiste middag med oss i officersmessen.

Mandag 1. November aften flyttet ut fra Helenslee House op til Loch Lomond Hotel.

Mandag 23. November 1942 reiste fra Dumbarton sammen med
E. Robertsen, M. Aske, S. Samuelsen, R. Moe, og E. Fylkesnes til Liverpool.

Onsdag 25. November gikk vi ombord i S/S “Bayaro”, bestemt for Amerika. En hyggelig tur over i hyggelig selskap.

Halifax.

Ankom Halifax torsdag 10. december 1942 kl. 1330. Kapt. Løitn. Lea ordnet med værelse for oss på Norwegian Seamens House. Lørdag 12.12. kl. 0750 reiste Aske, Fylkesnes, Robertsen og mig med tog fra Halifax til Boston.
Moe og Samuelsen blev igjen i Halifax.

New York.

Søndag 13.12, kl. 0900 skiftet tog i Boston og reiste videre kl.10.00. Ankom New York kl. 15.00. og tok inn på St. George Hotel. Mandag 14.des. flyttet ut fra St. George Hotel til Fru Holt i 56th street, 447 Brooklyn. Var om morgenen på Marinens Kontor, 80 Broad Street og hilste på kom. Kapt. Solheim. Fikk en slik passelig mottagelse. Vi skulde begynne på Marinens Skyteskole for å gå gjennom endel amerikanske våpen.

Pittsburgh.

Onsdag 23. Dec. 1942 kl.0800 reiste fra New York med tog og ankom Pittsburgh kl. 1730. Tok trikken og var hjemme hos Tante Ruth, Onkel Per og Lillian kl. 1800.
Fikk en hjertelig mottagelse og tilbragte en riktig hyggelig julehelg sammen med dem i 1490 Park Boulevard. Mosse og Ward var i Pando Colorado, Phyllis og Kjell var i Ancinnati Ohio. Onkel Per og ingeniør Karl Gjerpested kjørte meg ned til P.A. Jernbanestasjonen Søndag 27. Dec. Reiste fra Pittsburgh
kl. 0930, ankom New York kl. 1830.

New York.

Arbeider på Marinens Kontor, 10 etg. 80 Broad Street. Kom. Kapt. Solheim schef, utskr. løytn. Otter nestkom. utskr. fenrik Myhre arbeider med oppsetning av pillbokser. Fenrik Kvalsvik på Skyteskolen. Fenrikene Aske, Robertsen og Fylkesnes som inspeksjonsofficerer. 30. December kom Hans Bøhn fra England.
Som nyttårspresang fra utenriksminister Torp: 20 $ nedslag i våre fra før lave lønninger. Blev lei av hele “greia”.

M/S “Ida Bakke”.

Fikk efter en lang samtale med Kom. Kapt. Solheim tillatelse den 11. januar 1943 å mønstre som bevepningsofficer i
“Ida Bakke”. Pent skip, hyggelige mennesker, kjekk lugar. Bestykket med en 4´´, en 37 mm, 2 Oerlikon og 2, 5´´ Calter,
6 skyttere.(LNK Haalandsskipene under krigen, M/S ”Ida Bakke”)

26.januar 1943 forlot New York. 3/2 gikk gjennom Panamakanalen.

Freemantle (Australia) Torsdag 4/3 anløp Freemantle for routing.

Mandag 15/3 kl. 0100 stoppet 5 min. i Indiske Hav for begravelse av matros Kåre Løite.

New York – Bombay turen.

Hadde med oss 9 passasjerer fra Amerika. De var gymnasiaster og skulde tjenestegjøre som ambulanse chaufører i American Field Service i Lybia. Reiseledere var Mr. Dennis Hunt, Bill Manning, Ritchie, Wilson W. Drake, Gordon Forbes, Bill Lampell, Bob Wood og Charles Loizeux (Gopher Puss)

Karachi, India.

Ankomst: Torsdag 18/3 1943
Avgang: Lørdag 20/3 1943

Inspiserte M/S ” Belpareil”. Kaptein Schøytt i Karachi.

Bombay.

Ankomst 22/3, 1943. Var sammen med Løytnant Rønning Harald, RNR engelske marine. Rønning var fra Sandefjord. Var hos
Dr. Scholl`s Institute for fotbehandling.
Snakket med kapt. Svane på Nortraship. Inspiserte S/S “Graciosa” og M/T “Europa”.
Avgang Bombay: Mandag 5/4 1943.

Cochin.

Ankomst: Onsdag 7/4 – 43
Avgang: Lørdag 10/4 – 43

Colombo (Ceylon).

Ankom Søndag 11/4 – 43
Var sammen med Gabriel Thuestad som var 2. Styrmann ombord i
M/S “Velox”.
Mandag 12/4 da Thuestad og stuert Halvorsen kom ombord blev de nektet å komme ombord av innfødt politi. Jeg varskoet politi- vakten at de kunne komme ombord da jeg kjente dem. Det var all right. 20 min efter kom engelsk politiofficer ombord som var tilkalt av av den innfødte. Jeg måtte i land i sammen med Gabriel og Halvorsen på politistasjonen og avgi forklaring en hel time. Man hadde i Colombo fått en ny lov som sa at ingen ombord på et skip hadde lov til å gå ombord i et annet uten spesielt pass. (Unnskyldninger fra politiet.)
Tirsdag 13/4: Var i land på politistasjonen og fikk pass for å inspisere de norske skip på havnen. Inspiserte om eftermiddagen sammen med skytter Troberg, M/T “Ferncastle”, M/S “Velox”, S/S “Buccinum”, S/S “Sygna”. Avgang Colombo, onsdag 14/4. Hadde 2 holland-javanesiske marineofficerer med som passasjerer.

Freemantle.

Ankom Freemantle 1. ste påskedag (søndag 25/4, 43) for routing videre til Panama. Avgang samme dag kl. 1700.

Natten til 26/4 sprang cylinder No. 6. Returnerte og ankom Freemantle igjen 26/4 kl. 0800.

Perth.

Var flere ganger oppe i Perth, en ganske pen by, 1 time med buss fra Freemantle. Capt. Wilhelmsen var sjef for Nortraship i Freemantle, en grei og sympatisk mann. Styrmann Johannesen fra Voss var ansatt på kontoret der.

Freemantle.

Mandag 3/5 reparasjonen av motoren ferdig og avgikk Freemantle kl. 1300. Bestemt for New York via Panama.

19. Mai, 1943 (Bryllupsdagen, 5te året), midt ute i Det Sydlige Stillehav. Wallevik rev i en flaske Canadian (Wisky). Wisky om aftenen i sin lugar på Løge og mig.

Panama.

Ankom for maskinskole 1/6-43.
Avgikk Panama i konvoi 23/6 via Guantanamo.

New York.

Ankomst 5/7-43. Fikk da vite at mor var død. De siste 6 døgn fikk slike forferdelige smerter grunnet Sinustrouble at jeg trodde jeg skulde bli gal. Ved ankomsten til New York besøkte jeg Dr. Foster som foretok 4 operasjoner uten å ville motta betaling.

Onsdag 21. juli 1943, mønstret jeg av “Ida Bakke”. Hadde da vært ombord et halvt år og hatt en meget god tid.
Reiste samme dag ut til Marinens nye leir Travers Island for å begynne som instruktør for officers fra Handelsflåten.

Travers Island.

Kom opp på campen onsdag 21. juli 1943 om eftermiddagen.

“Vesle Skaugum” 1944

3 Mars fredag reiste jeg sammen med klasse 1 av Reserveofficerene til Canada på ferie. Ankom Vesle Skaugum lørdag 4 Mars på kvelden. Hadde en meget hyggelig tid. Strålende solskinn – 20 grader og fint skiføre.
Faste officerer på “V.S.” var fenrik Nybo, Jorfald, Edgar Hansen, Paymaster Hagan på ferie, Sersjantene Ringereide, Åckermann og Grande.
Tok skiturer opp til Nelson Lake hver dag 8 km. bort og fisket ørret gjennom isen. En av de fineste ferier jeg har hatt.
Lørdag 11. Mars var jeg nede på Little Norway på Øl & Pølse- fest. Roald Thommesen som var chef var meget hyggelig. Vi kjørte sammen tilbake til “V.S.” på morgenen.
Tirsdag 14/3 forlot jeg “V.S.” og reiste ned til “Little Norway” eller Muskoka som det kaldtes. Hilste på Jørgen Richter og var onsdagen oppe og fløy med løytnant Haldorsen.
Onsdag 15. Mars reiste fra “Little Norway” overnattet i Toronto og reiste torsdag 16. Mars kl.0730 ned til New York. Bodde på Henry Hudson Hotel til lørdagen da jeg reiste ned til Baltimore sammen med Cedergren. Var tilbake på Travers Island og begynte arbeidet mandag 20. Mars.

Travers Island
White Plains Hospital.

Onsdag 3. Mai 1944 kjørte jeg op til W.P. Hospital for å bli operert for åreknuter på venstre legg. Dr. Nygård foretok operasjonen neste dag. Det hele gikk fint under lokal bedøvelse. Søndag 7 Mai kom Cedergren og Firing op med min bil og vi var da ute om eftermiddagen. Mandag 8. Mai blev jeg utskrevet som frisk og begynte arbeidet på Tr. Isl. tirsdag 9. Mai.
19. Mai, Torsdag Bryllupsdagen, stille og rolig.

Montewese, Indian Neck
Branford Con.

Lørdag 29. juli 1944 kjørte Ltn. Gunnar Firing og jeg i min bil op til Montewese på sommerferie.
Et deilig sted ca. 80 miles nord av N.Y. God mat og hyggelige mennesker.
Tilbragte mesteparten av dagene med svømming, ut til “The three Sisters”. Møtte onsdag 2 august V. Wright, Niel og George samt Schaerrer.
Søndag 6. aug. reiste tilbake efter en deilig ferie.

Travers Island.

Begynte arbeidet igjen mandag 7. august.

Søndag 24. september 1944 min siste dag på Tr. Isl. Kom opp til Kampen før middag fra Wright. Efter middag padlet Firing og mig ut på skjæret (Norway Island). Herlig solskinn og passelig varmt. Var sammen med Grace, Dorris og Dorothy. Deilig vann og en fin svømmetur. Var tilbake i Kampen til aftens kl. 1800.
Var om aftenen oppe hos Søster Ella sammen med Kapt. Lea, Petra, Dr. Lian & Frue, Mrs. Mier Firing og mig. Vi hadde en meget festlig avskjedsaften.

Mandag 25. September 44 kl. 0930 forlot Lt. Moe, Nielsen-Dalen og mig Travers Island for godt, reiste ned til New York og mønstret som B. Off. ombord i S/S “Slemmestad” Kapt.
P. Haraldsen.(LNK warsailors.com)
Var sammen med Kapt. Kristiansen, Otto og Wright om aftenen.

Boston.

Tirsdag 26. September. Kom ombord kl. 1100 og kl. 1500 forlot vi New York for Boston.

Avgikk Boston i konvoy Fredag 29. September og ankom Halifax søndag 1. Oktober.

Halifax.

Mandag 2. Oktober Moe, Nielsen-Dalen og mig iland hilste påkaptein Berge Mevatne på “Alaska” og var hjemme hos Lt. Com. Anstensen om aftenen.
Onsdag 4. Oktober kl. 1130 avgikk Halifax i 8 mils konvoy sammen med “Alaska”.

Liverpool.

Ankom Isle of Man torsdag 19. Okt. Ankret op for orders. Fredag 20. Okt. røk opp til kraftig kuling, brakk ankerspillet kl. 0600.
Lørdag gikk inn til Liverpool og var fortøyet kl. 1800 den
21de kl. 2200 reiste Moe og mig iland med alt vårt tøy som blev ekspedert til Dumb. Kl. 2100 fikk vi værelse på Hanover Hotel.

Søndag 22. Okt. var vi ombord i “Slemmestad” spiste middag og sa adjø til Kapt. Haraldsen.
1ste Styrm. Andersen
2nen ” Olsen
2nen ” Thorsen
3dje ” Bøgeberg
1ste Mask. Henry Hansen
2nen ” Tysvær
Bevepn. Off. Edw. Ebbesen

Dumbarton.

Mandag 23. Okt. kl. 1630 reiste fra Liverpool og ankom Dumbarton kl. 1130 P.M. og tok inn på Loch Lomond Hotel.
Tirsdag 24. Okt. var vi oppe på Dumbarton og hilste på kjente. En nokså kjølig mottakelse.
Moe og mig drev på med opptelling av depotet samt oppe hos
Dr. Stray.

Liverpool.

Jeg hadde en meget kjedelig og “kald” tid på Dumbarton.
Da S/S “Alaska” lørdag 11. Nov. skulle ha ny Vepningsofficer meldte jeg mig straks og fikk jobben.(LNK Haalandsskipene under krigen, D/S ”Alaska”)
Pakket mitt tøy samme dag, sa adjø på Helenslee House og kjørte ned til Beresford Hotel i Glasgow hvorfra jeg reiste søndag aften kl. 10 til Liverpool. Satte oppe til vi ankom Liverpool kl. 4 mandags morgen.

S/S “Alaska”.

Var rundt på et par hoteller for å få værelse – men opptatt overalt. Tok tilslutt inn på Y.M.C.A. hvor jeg blev anvist en brisk ute på gangen, forferdelig skittent og kaldt. Det var kun for “Sailors & Soldiers”.
Kl. 1000 var jeg på mønstringskontoret og mønstret ombord i S/S “Alaska” mandag 13. November 1944.
Løste av fenr. Niels Rasmussen.
Avgikk Liverpool 23. November (Torsdag).
Kapt. B. Mevatne, 1. Styrm. F. Johansen, 2. Thuen, 3. Holgersen, 1. Mask. Ambrik Andersen, 2.mask. Jacob Imsland,
3. mask. Kanck. Telegrafist Berg & Brumpton.

Augusta Cicilia – Bari Italy.

Onsdag 6/12 – 44 ankom Augusta f.o.
Lørdag 9/12 – 44 avgikk Augusta.

Mandag 11/12 ankom Bari. En meget kjedelig og skitten plass. Lå der sammen med M/T “Norsol” hvor Alf Skogland var 1. Mask.(LNK M/S”Nyhorn”) Sigurd Pedersen (ex. Batavia) stuert og Barana 1. Styrmann.
Mandag 18/12 avgikk Bari.
Søndag 24/12, Julaften, ankom Gibraltar for bunkers og gikk til sjøs samme aften. En meget “ufyselig” Juleaften 1944.
Freetown f.o. Gikk alene.
Nyttårsaften fikk kontraordre: Proceed Buenos Aires.

Montevideo.

Onsdag 17/1 – 45 ankom Montevideo for å losse ballast og klarere inn for B. Aires.
Lørdag 20/1 kl. 2345 avgang Montevideo 2 av skytterne (Fredriksen & Karlsen) akterutseilt.

Buenos Aires
Rosario.

Mandag 22/1 ankom Rosario.
Fikk vite at Emil Ringen var død ca. 1 1/2 år siden i Diamante.
Avgang Rosario: Torsdag 25/1 kl. 1800.

Buenos Aires.

Ankom B.A. Fredag 26/1 kl. 1745. Lå sammen med M/S “Kong Haakon VII” (Nortraship) hvor Bårdsen var 1. Styrm. Hadde en meget fin tid i B.A. Søndag 28/1 var hele dagen ute hos Utne`s sammen med 1. Mask. og 2. Styrm. fra “Kong Haakon VII”. En meget hyggelig dag.
Var oppe på Sjømannskirken den 29/1 og kjøpte for 427 Pes. i tøyer og ulltepper for hjemsendelse efter krigen. Sommerseth var da på Kirken.
Fredag 2/2 avgikk B. Aires.

Anløp Pernambuco onsdag 14/2 for bunkers. Gikk ut samme dag.

Gibraltar.

Ankom Gib. mandag 5/3 kl. 0800 og gikk iland for å besøke kjente. Var sammen hele dagen med Fred White som tok av dagen på kontoret. Vi var om eftermiddagen hos Norske Konsul Major Douglas til te. Om kvelden kl. 1800 møtte vi Bagger på Capitol og sammen gikk vi rundt og besøkte alle de gamle kjente stedene, Ambasey, Police Club o.s.v.
Fred hadde nu sin kone og datter i Gib. Lå hjemme hos Fred om natten. Kjørte ombord igjen om morgenen tirsdag 6.3 kl. 0900. Hadde en meget festlig tid i Gibraltar.
Tirsdag 6.3 kl. 1430 avgikk Gib. for Hull.

Hull.

Tirsdag 20. Mars 1945 mønstret av S/S “Alaska” og reiste neste dag til Dumbarton. Ankom Dumbarton onsdag 21. Mars kl.1800.

Dumbarton.

Begynte D.G. kurset fredag 23. Mars ved Kapt./Ltn. Paulsen og ltn. Knutsen. Ebbesen, Trygve Nielsen, Kåre Rødnes, Reidar Wolden, Wicklund-Hansen deltok i kurset sammen med mig.
Påskeferie fra 29. Mars til tirsdag 3. April da vi begynte igjen.
Bodde på Beresford Hotel sammen med Wicklund-Hansen fra 28.3 til 1.4.

Edinburgh.

Lørdag 7. April reiste jeg til Edinburgh for å besøke enkefru Majen Sandermann. Losjerende hos hende var colonel Karl Olsen U.S. Army en meget hyggelig mann. Vi 3 hadde en meget stille og hyggelig weekend. Var tilbake i Dumbarton Søndag 8. April. kl. 2200.

Dumbarton.

Fredag 20. April Degaussingkurset (sic.) ferdig og samtlige permitert til mandag 30. April. Lørdag 21. og søndag 22. April ltn. R. Wolden og C. Cullwick og mig sammen i Glasgow.

London.

Mandag 23. April kl. 2130 reiste ltn. Wolden og mig til London. Ankom London tirsdag 24. April kl. 0800 og tok inn på Imperial Hotel. Jeg flyttet ut samme dag til Omland som bodde hos fru Knopf ute på Thronton Heath. Et nydelig sted i utkanten av London. Pretty Officer D. Easterbrook bodde også der. Var sammen med onkel Niels og Holck flere ganger. Fredag 27. April spiste jeg middag sammen med onkel Niels og Ingeniør Haugen og reiste like efter sammen med ltn. R. Wolden kl. 2130 tilbake til Glasgow hvor vi ankom lørdag 28. April. Vi hadde week-end i Glasgow sammen med ltn. Cullwick.
Var tilbake i Dumbarton mandag 30. April kl. 0900. Intet å gjøre hele “Degaussing – gjengen” (sic.) går og slenger.
“V” dagen tirdag 8. Mai reiste ltn. Cullwick til London. Om aftenen hadde vi norske officerer stort “sjøslag” på Lenox Bar.
Fremdeles intet å gjøre. Degaussing-gjengen driver dank.

Helensburgh 1945.

Mandag 14. Mai begynte degaussing-gjengen i arbeide på Ardencaple Castle H.M.S. “Revlis”. Chefen var Kom. Kaptein og vår instruktør var ltn. Alexander R.N.V.R.

17. Mai arbeidet hele dagen, om aftenen en dundrende fest på Helenslee House.

19. Mai, Lørdag avsluttet degaussing-kurset.

Lørdag 19. Mai Bryllupsdagen. Stille og rolig. Holtung og mig hadde et glass sammen på Dumback Hotel tilkøys kl. 2300.

Degaussing-gjengen står ferdig for å reise til Norge. 24 timers varsel.

Onsdag 23. Mai kl. 1400 reiste Wicklund-Hansen, Ebbesen, Rødnes og mig fra Dumbarton til Glasgow. Reiste derfra kl.0600 med toget til den norske millitærleir i Russack i Luechars.
Kl. 1715 skiftet vi tog i Edinburgh og fikk da vite at vi skulde gå med fly hjemover. Bagasjen måtte ikke overstige
40 lbs så vi blev nødt å sette nesten all vår bagasje inn på Marinens Depot i Edinburgh. Ankom Luechars kl. 2330 og bilte derfra ned til Luechars hvor vi blev invartert for natten.

Fly over Nordsjøen.

Torsdag 24. Mai kl. 1025 lettet vi fra Luechars for Norge.
20 passasjerer i et Dakotafly. Strålende vær. Ankom Oslo
kl. 1420. Om aftenen var jeg sammen med Margot, Liv, Mats, Maiken og Svein hos Gudny Sandvig. Lå hos Margot om natten.

Oslo – Stavanger.

Fredag 25. Mai kl. 0830 spiste Liv og mig frokost hos Svein og Maiken. Margot begynte arbeidet kl. 0700. Om formiddagen var jeg oppe og besøkte Sigmund Brommeland på Ullevold. Senere var jeg nede på Marinens O.K hvor jeg fikk leave til mandag 4. juni. Spiste middag sammen med Margot hos Svein og Maiken og fru Thoresen. Senere kom Liv og Mats til kaffe. Kjørte derfra til Vestbanestasjonen hvor hele kompaniet var med. Gudny, Willock og frue og Ellen Zeberg var der også. Kl. 1815 gikk fra Oslo.
Delte kupè med fenrik Ørenvik og 4 russiske officerer som hadde vært tyske krigsfanger. Kl. 0915 anløp Kristiansand lørdag 26. Mai.

Stavanger.

Ankom Stavanger lørdag 26. Mai. Lina og Edla Jensen på stasjonen da vi kom inn kl. 2315. Gledelig gjensyn. Lina og mig hadde en koselig søndag hos Jensens.

Haugesund.

Mandag 28. Mai kl. 1300 reiste fra Stavanger og ankom Haugesund kl. 1745. Stor mottagelse på kaien.
Så Agnes-Marie for første gang. Hele familien og masse kjente fremmøtt på kaien.
Hele uken gikk vi rundt på besøk hos familie og kjente. Telefon og entrèklokken stod ikke stille hele dagen.
Alle skulle ha opplysninger om sine kjente som var ute.
Reiste fra Haugesund søndag 3. juni kl.0700 med rutebil til Tittelsnes hvor vi ankom kl. 1000. S/S “Stord” derfra og ankom Bergen kl. 2100. Sverre og lille Rolf på kaien.

Bergen.

Hadde en riktig hyggelig søndags-aften hjemme hos Gyda og Sverre. Lå der om natten.

Marineholmen.

Meldte meg på Marineholmen mandag morgen kl. 1000, 4. juni.
Blev stasjonert der og P.G. stasjonen på Knektholmen sammen med fenrik Ørevik og Blytt.

Torsdag 7. juni hel fridag i anledning hjemkomst av Kongen. Gyda til lunch på Marineholmen. Kl. 1930 kom Lina fra Hgsd. i pøsende regn. Tok inn hos Gyda og Sverre for natten.

Hardanger.

6. juli fredag reiste inn til Lofthus på 14. dagers permisjon. Kom inn lørdagen sammen med Lina Mie og Svigermor fra Hgsd.
Fredag 13. juli om aftenen reiste Lina, Hans og mig inn til Sæbø. Overnattet der og gikk opp Hjølmodalen neste dag. Spiste middag hos Gunnar Vivelid, gikk videre og overnattet på Hedjo turist stsj.
Søndag 15. juli fortsatte turen og ankom Fagradal om eftermiddagen. Forlot Fagradal mandag morgen kl. 0700 og ankom Sæbø kl. 1700. Overnattet på Hotel Vøringsfoss. Før middag tirsdagen var vi tilbake i Lofthus. Lørdag 21. juli reiste Lina, Hans og mig tilbake til Bergen hvor vi ankom kl. 1900.
Hadde da hatt en herlig ferie med skinnende sol hver dag. Da vi kom tilbake til Bergen regnet det.
Begynte arbeidet på M.H. igjen mandag 23. Juli.
Torsdag 26. Juli flyttet Lina og jeg op til Linas tante, Laura Irgens på Fjøsanger.

Fjøsanger.

27. Oktober lørdagsaften feiret vi på Nyhaugen. Hadde 40 gjester og en strålende aften.
Admiral Diessen & frue Steen, Kpt. Kopsland, Sommer med fruer, Kpt./Ltn. Märk, Ullich & frue, ltn. Thønseth, Blom & fruer, Kpt./Ltn. R. Kristensen, Dr. Dramsdal, fru Schwengs, Advokat Dybwad, Holmboe, familiene T. og S. Irgens Isaksen, Ellen og Hans Gerd Semb, Aud Tharaldsen, frk. Just-Olsen, Frick & frue Evensen (Färøy), Ltn. Knudsen, Ltn./Com. Clarckson, Ltn. Mac.Gregor.
Piano og violin fra Filharmoniske Orkester.
En helt gjennom vellykket aften som blev avsluttet kl. 0400 søndag morgen

Ingolf Sexes dagbok er benyttet som kildemateriale i ”Sjøfolk i krig, Haugalendinger ser tilbake 50 år etter”, av leif m. Bjørkelund. Utgitt av lokalhistorisk stiftelse 1995.